Spiral Rind
Spiral Rind, 2009
Stereography in wooden stereoscopic viewer
Print size: 19×12cm
Stereoscopic viewer size: 80×150×80cm


(1 / 2)
Stereoscopic viewer (installation view), 2009
Wood, convex lenses, LED light
80×150×80cm


(2 / 2)

스테레오스코피에 관하여

2011 홍지석과의 인터뷰 중에서

스테레오스콥은 19세기 중반부터 약 반세기동안 선풍적인 인기를 끌었던 단순한 광학장치인데요, 스테레오로 찍힌 두장의 사진을 통해 얕은 3차원의 일루젼을 경험하게끔 해주는 일종의 어른들의 장난감이었습니다. 스테레오스콥의 인기는 사진에 대한 기대 혹은 욕망과 깊은 연관이 있습니다. 스테레오스콥을 통해 당시의 사람들은 사하라 사막과, 매춘부의 침실등을 마치 내가 그것의 일부인 듯 현실적으로 경험하며 대상에 대한 소유와 관음증적 욕망을 어느정도 충족시킬 수 있었지요. 하지만 이러한 환영은 역설적으로 사진이라는 물리적인 현실과 멀어짐을 의미하고 욕망은 언제나 좌절됩니다. 저는 스테레오스콥이 만들어내는 이러한 일루젼의 불안정함에 매력을 느껴왔습니다. 이 일루젼은 광학적으로 우리의 시각이 본래의 정상적인 촛점범위를 이탈해 비정상적으로 기능하는 동안에만 한시적으로 일어나고, 이미지의 심도역시 유관으로 보이는 현실보다 훨씬 얕다는 점에서 본질적으로 오류를 내포하지요. 이러한 불안정, 오류와 같은 결핍의 요소들은 제가 사진을 매체로 작업해오면서 항상 중요하게 다루어왔던 어휘들이었습니다. 스테레오스콥이 만들어내는 일루젼은 이 장치의 결핍들로 인해서 더욱 관능적이고 향수를 자극하는 것 같습니다. 

On Stereoscopy

From the interview with Jisuk Hong, 2011

The stereoscope is a simple optical device that gained sensational popularity for half a century in the mid-nineteenth century. It was a kind of grown- ups’ toys designed to create three- dimensional illusion through two nearly identical photos taken in stereo. The popularity of the stereoscope is deeply related to expectations or desires towards photography. People back then experienced things like the Sahara Desert or a prostitute’s bedroom as if they were a part of those scenes so that they could be able to satisfy their possessive and voyeuristic desires to some extent. But this hallucination paradoxically means going further away from the physical reality of the photograph, and the desire is always frustrated. I have always been fascinated by this fragility of the illusion created by the stereoscope. This illusion essentially implies the deficiency because it only exists temporarily while our vision abnormally functions departing from a normal focus range and its depth of image is also much shallower than the reality. I have been dealing with these elements of deficiency and instability as important vocabularies within my photographic works. And the illusion made by a stereoscope seems to me to be more nostalgic by the lack of the device.